maanantai 18. toukokuuta 2015

Tapaus keittiö, osa 1

Alunperin oli suunnitelmissa kirjoittaa keittiöstä postaus kun kaikki on selvää ja reklamoinnit tehty, mutta nyt kun asia näyttää venyvän jonnekin kesään asti, saattekin jo nyt tietää mitä on tähän mennessä tapahtunut. Teksti on melko pitkä, toivottavasti jaksatte lukea!

Kun aloitimme maaliskuussa keittiön kasaamisen, oli tilauksesta kulunut jo vuosi. Kaappien kasaus sujui ihan hyvin, Epoqin kasausohjeet olivat pääasiassa ihan pätevät ja selkeät, mutta kuivauskaapin ritilän asentaminen aiheutti hieman päänvaivaa. Tähän saimme kuitenkin hyvät ohjeet asiakaspalvelusta ja sielläkin myönnettiin ohjeen olevan hieman erikoinen. Vaan olisivatpa ongelmat jääneet vain yhteen ritilään! Keittiön kasauksen edetessä tulin malttamattomaksi ja pyysin Jonia asentamaan muutaman oven paikalleen, että näkisin miltä keittiö tulisi näyttämään. Jostain kohtalon oikusta johtuen valitsimme kulmasta kaksi kaappia, ja siitä se vyöry sitten alkoikin.

Kas näin.
Kulmakaapin ovi avautui ilman vedintä täysin auki, mutta kun molempiin kaappeihin laitettiin vedin, ei ovi auennut kovin kummoisesti, ja kaapista pitäisi saada ulos vielä Le Mans-mekanismi. Vetimen kääntäminen pystyyn ei myöskään olisi tuonut ratkaisua, koska vetimien kulmat olisivat rikkoneet oven pinnan alta aikayksikön. Siinä sitä sitten mietittiin, että siirretään koko jonoa ja homma on sillä selvä, kunnes isäni hoksasi, ettei asia ihan niin vain hoidukkaan, koska liesituulettimen putki oli jo asennettu paikoilleen, eikä sitä voisi siirtää ilman massiivisia työvaiheita. Asian selvittelyn käynnistyminen oli kankeaa, koska meidän myyjämme ei ollut töissä eikä toinen myyjä halunnut ruveta selvittämään asiaa. Toinen myyjä kuitenkin myönsi heti, että virhe on tapahtunut ja asia pitää hoitaa ja lupailipa vielä asennusapuakin. Kun vihdoin saimme oman myyjämme kiinni, oli palveluhalukkuus hieman kyseenalaista: mitään ei kuulemma voida tehdä koska 30 päivän palautusoikeus on umpeutunut, pitää odottaa Ruotsin pään vastausta. Kun hieman tuli korotettua ääntä, asia yhtäkkiä rupesikin hoitumaan, tosin esimiehen suunnasta. Käytännössä tuo "5cm virhe" tarkoitti sitä, että meidän piti etsiä uusi liesituuletin jossa olisi tarpeeksi leveä suojakotelo putkelle että siirron saisi tehtyä siististi sen sisällä ilman mitään erikoisia rakennelmia. Yksi seinäkaappi piti myös vaihtaa 5cm leveämpään ja koko "juna" piti siirtää ihan kiinni seinään, niin ylhäältä kuin alhaalta. Siirtokin vaati hieman selvittelyä, koska seinä on palomuuri (toiselle puolelle tulee puukiuas) ja piti selvittää, saako kaappeja ylipäätään asentaa kiinni siihen (onneksi kuitenkin sai, kunhan ei porata niitä siihen kiinni). Siirron myötä myös kulmakaapin pystypuu piti vaihtaa peitelevystä tehtyyn versioon, koska muuten harmaiden kaappien keskellä olisi ollut valkoinen palkki, tai vaihtoehtoisesti viereiset laatikot eivät olisi mahtuneet aukeamaan, koska ne olisivat ottaneet päälle asennettuun peitelevyyn kiinni.

Korvaavat tuotteet tilattiin ja saimme tilausvahvistuksen jossa kerrottiin toimituspäivän olevan 13.5., eli 1,5kk päässä. Tästä kimmastuneena otin jälleen yhteyttä Giganttiin jossa kerrottiin että tämä nyt vaan on niin eikä asialle voi tehdä mitään. Tunnekuohuissani mainitsin, että täytyy kysäistä kuluttajavirastosta heidän kantaansa tällaisiin asioihin jolloin sain vastaukseksi että siinä tapauksessa tehty tilaus perutaan ja asia jää seisomaan vielä pidemmäksi aikaa. Uhkailu on kyllä hieno tapa hoitaa reklamointitilannetta... Joni sai sitten hieman rauhallisempana ihmisenä ottaa yhteyttä ja hoitaa asiaa eteenpäin, kovasti Gigantin suunnalta pahoiteltiin taas vaan eipä se tuntunut kovin lohduttavalta, koska samalla Gigantin edustaja muisti kertoa miten iso summa on heille kyseessä (n. 700 euroa) ja miten he ovat nyt tehneet uhrauksen ja joutuvat todennäköisesti odottamaan omia rahojaan vielä pitkään. Saisivat olla kyllä enemmän tyytyväisiä kun huomasimme ongelman jo ennen esimerkiksi tasojen asentamista, koska ohjeiden mukaan ovet asennetaan vasta tasojen jälkeen. Jäimme siis odottamaan korvaavia osia ja jatkoimme muiden hommien parissa. Luvattua asennusapua ei myöskään herunut. Kaikenkaikkiaan tähän asti aikaa oli kulunut reilu viikko.

Jatkoimme keittiön asentamista ja kun pääsimme asentamaan vetimiä, huomasimme, että vetimien vaatimat reiät osuisivat kaappien ovissa suoraan saranaan, jos vetimet asennettaisiin samalla etäisyydelle reunasta kuin laatikostojen vetimet. Kaikki vetimet on tilattu niin leveänä kuin mahdollista, joten jos tällainen mahdollisuus on myydä, olettaisin, että asia hoituu ilman suuria säätöjä. Onneksi saranan ja alareunan väliin jäi kuitenkin juuri sen verran tilaa, että vetimen sai kiinni, ettei tarvinnut porata kaikkiin saranoihin reikää ruuvia varten. Kun vetimet alkoivat olla paikoillaan, saimme huomata, että vetimet aiheuttavat ongelmia myös yläkaapeissa, eli ovet eivät aukea ihan täysin ja kolhivat naapurikaapin vedintä ja pintaa. Kaikenlisäksi apteekkarinkaapin ylempi ovi ei aukea juuri yhtään kun jääkaappi on paikoillaan. Päätimme, että otamme asian puheeksi Gigantin kanssa kunhan loput tavaroista saapuvat ja saamme nähdä onko niissä jotain huomauttamista.

Tadaa.
Kylmäkoneiden asennuksen yhteydessä vastaan tuli myös sellainen "pieni" yksityiskohta, kuin että Siemensin ohjeissa kerrotaan, ettei kylmäkoneita voisi asentaa vierekkäin siten kuin meille on suunniteltu. Koneet oli ostettu messuilta ja myyjäliikkeenä oli eri Gigantti kuin kaapistojen kanssa, joten alkoi uusi puhelinrumba. Ensimmäiset kaksi soittopyyntöä kyseiseen liikkeeseen menivät ohi ja kun kolmannen kerran soitin, alkoi tapahtua ja sekin vasta kun korotettiin ääntä. Saimme sitten tiedon, että tämä maininta käyttöohjeissa on "vanhentunut" ja "yleinen" eikä siitä tarvitse välittää ja meille luvattiin asiasta mustaa valkoisella valmistajalta "viimeistään huomenna". Eipä ole kuulunut, mutta eipä olla myöskään jaksettu soitella sen perään kun on pari muutakin asiaa hoidettavana.

Yksityiskohta jonka saa selville vasta käyttöohjeesta.
Sovittu toimituspäivä tuli, eikä mitään kuulunut. Soitimme Giganttiin noin tunti toimitusajan päättymisen jälkeen varmistaaksemme, että tuleeko toimitus kotiin vai pitääkö tavara noutaa liikkeestä. Saimme kuitenkin tietää pienen selvittelyn jälkeen, ettei kuljetusfirma tai Gigantti tiedä missä keittiön osat sillä hetkellä juuri menevät. Koska seuraava päivä sattui olemaan helatorstai, asian selvittely siirtyi perjantaille. Perjantaina ei kuitenkaan tullut soittoa asiasta, lauantaina sain viestin Gigantista että toimitus siirtyy maanantaille. Tänään, maanantaina sain kuitenkin aamulla puhelun, että toimitus siirtyy taas, nyt keskiviikolle. Jännityksellä odotan että onnistuuko toimitus!

Muita pienempiä harmituksia ovat vetimien sekä ovien maalauksen heikohko laatu, kyseiset vetimet ja ovet/etulevyt ovat kalleimpia mitä Gigantin Epoq-keittiö myy, joten odotin hieman parempaa laatua. Harmaat ovet ovat todella herkkiä naarmuuntumaan ja vetimissä on epämääräisiä kolhuja sekä naarmuja ja osa on myös hieman vinoja. Tämä on todennäköisesti myös asia minkä suhteen joudumme vääntämään kättä, saas nähdä miten jaksaa.

Tässä siis tähän asti tapahtunutta, en ole kovin luottavainen keskiviikon toimituksen suhteen ja muutenkin koko keittiöostos alkaa jo kaduttamaan. Mielessäni olen myös jo hissuksiin pohdiskellut keittiöremonttia että saisin tapahtuneet asiat pois mielestä, mutta eihän sen ihan niin pitäisi mennä, että remonttia suunnitellaan jo ennenkuin koko keittiötä on käytetty. Jos joku lukijoista on pohtinut Epoq-keittiötä, tässä meidän kokemuksia. Mekanismit ovat kyllä ihan laadukkaita ja rungot ja laatikot ovat jämäköitä, joten sen suhteen ei ole ongelmia. Keittiömyyjän vaan täytyy olla hyvä työssään ja tietää kaikki tällaiset pienet asiat mitkä voivat aiheuttaa suurta harmia. Ja kovin suuri kiire ei kannata olla kun keittiötä tilaa.

Palaan asiaan kun olemme viisaampia.

Maria

18 kommenttia:

  1. Voi ei! Tosi harmi koko episodi sekä ettette ole täysin tyytyväisiä ovien ja vetimien laatuun. Ja aivan uskomattomalta kuulostaa Gigantin palvelu reklamaatioiden hoitoon!! Pyysimme myös tarjousta Epoqista, onneksi ei päädytty siihen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, ehkä eniten harmittaa se miten tätä asiaa on hoidettu Gigantin suunnalta. Virheitähän sattuu ja tapahtuu, mutta tuntuu että joka kerta pitää hermostua että mitään alkaa tapahtumaan. Meidän alkuperäinen myyjähän ei ole enää sen yhden kerran ollut meihin yhteydessä, muuten se on ollut ihan muiden hoidettavana.

      Onhan noita positiivisiakin kokemuksia ollut ihmisillä, meidän tapauksessa taitaa olla kyseessä onnettomien sattumusten sarja joka on alkanut epäpätevästä myyjästä.

      Poista
  2. No voihan..! Tuossa on ollut kyllä myyjällä heikko ammattitaito, nuohan on kaikki asioita jotka myyjän olisi pitänyt huomioida suunnittelussa. Meillä on venynyt myös, tosin vähän eri syistä. Ennen pääsiäistä aloitettu keittiöasennus seisoo vieläkin, kun odotellaan taas uusia tasoja kuljetuksessa kolhittujen tilalle... Eli aina voi tulla jotain, vaikka kuinka hyvin olisi suunniteltu :-/ Toivottavasti saatte keittiöstä lopulta sellaisen ettei jää harmittamaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Virheet tuntuvat olevan nimenomaan aloittelijan mokia. Noh, katsotaan miten asia selkiintyy vai ryhdytäänkö säästämään rahaa uuteen keittiöön.

      Poista
  3. Gigantin asiakaspalvelu taitaa muutenkin olla aika kuuluisaa....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on kyllä ensimmäinen kerta kun on näin nihkeetä palvelua tullut sieltä suunnasta, ilmeisesti käynyt hyvä tuuri. :)

      Poista
  4. No Jösses!! Ei muuten harmita enää yhtään, että viime syksynä laiskuuden puuskassa jätin hakematta Gigantista kilpailevan tarjouksen Ikean rinnalle. Ikean asiakaspalvelu on ollut 10++:n arvoinen.

    Tsemppiä, toivotaan että asiat järjestyvät vielä parhain päin ja uusi keittiö on sitä mitä pitääkin: ihana ja uusi ilman remonttihuolia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisi itsekin varmaan pitänyt ottaa se Ikea-keittiö, me kun taas ei laiskuuttamme jaksettu lähteä käymään Vantaalla ja keittiöostoksen aikaan pyörinyt -20% -tarjous houkutteli lisää tarttumaan täkyyn. Toivottavasti ei harmita enää pian tuo säästö!

      Poista
  5. Voi apua! Hermoja teille ja uskoa, että kaikki selviää ja pääsette pian kokkailemaan uudessa ihanassa keittiössä.

    VastaaPoista
  6. No voi ei! Toivottavasti korvaavat osat tulevat nyt keskiviikkona ja tällä kertaa menee oikein. Onpa todella harmillista, onneksi testasitte ovia jo noin aikaisessa vaiheessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, onneksi testattiin! Tässä olenkin miettinyt sitä vaihtoehtoa, että jos meille olisi tullut esimerkiksi mittatilatut tasot, nehän olisi menneet myös vaihtoon... Pääsivät helpolla ja viitsivät vielä mainita miten heillä on mennyt nyt rahaa tähän. No niin on kuulkaas meilläkin ja vielä enemmän!

      Poista
  7. Ompa harmillista toimintaa Gigantilta! Toivottavasti saatte asiat kuntoon ja pystytte nauttimaan uudesta keittiöstänne ilman remontin suunnittelua :) Me myös kävimme katsomassa Gigantissa keittiötä, mutta päädyimme siihen, etttei kysytä heiltä ollenkaan edes tarjousta. Itse kiinnitin siellä huomiota juuri mainitsemiisi vetimien ja ovien maalauksien heikkoon laatuun sekä vinouteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vähän kyllä joo, sehän tässä eniten harmittaakin. Onhan meillä ollut jotain ongelmia talopaketinkin kanssa, mutta niistä ei ole jäänyt harmitusta kun kaikki on hoidettu aina heti tai ainakin ryhdytty selvittämään asiaa heti. Me kun oltiin oostamassa keittiötä, ovet olivat ihan siistejä kun olivat verrattain uusia siellä, ei tullut ede smieleen että tämä voisi olla ongelma... Oviahan ei ole suojatu mitenkään muoveilla tms asennusta varten, paketeissa ovat kyllä hyvin mutta kun avaat paketin, suojausta ei enää ole.

      Poista
  8. Hitsit, mitä epäonnea keittiön kanssa! Toivottavasti asiat selviää pian ja saatte keittiön käyttövalmiuteen.

    VastaaPoista
  9. Ihan kamalaa! Sympatiani sinne teille. Tuo reklamaatiorumba on jotain todella hermoja kiristävää ja vielä jos sitä ei osata keittiötoimittajan osalta asiallisesti ottaa vastaan tai hoitaa kuntoon. Toivon kovasti että Gigantti ymmärtää asiakaspalvelun merkityksen, sillä reklamaatioiden hoito on ihan yhtä tärkeää kuin se keittiön myyntikin. Tsemppiä ja voimia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sympatiasta. Reklamaatioiden hoitohan on ehkä tärkeintä myynnissä, helppoahan se on myydä tavaraa, mutta todellinen asiakaspalvelu tapahtuu sitten jos jotain menee pieleen. Juuri nyt ei ole kovin hyvää ollut tämä, mutta katsotaan. :)

      Poista